środa, czerwca 05, 2019

196. [PREMIEROWO] MAGDALENA GENOW - BUŁGARIA ZŁOTO I RAKIJA

Zbliżające się wakacje to idealna okazja do podróży. Może macie ochotę na wycieczkę do słonecznej Bułgarii i poznać ją całkowicie od innej strony? Dajcie się porwać w literacką wyprawę z książką ,,Bułgaria" Magdaleny Genow, która pochodzi z tego malowniczego miejsca.

MAGDALENA GENOW - BUŁGARIA ZŁOTO I RAKIJA
PREMIERA: 05.06.2019


Fabuła:
Dlaczego rakii nie pije się na raz? Czy to prawda, że Bułgaria jest rajem dla archeologów i że przeciętny Bułgar lubi rozmawiać o ziołach? Dlaczego ostatni car Bułgarii wrócił do władzy? I w końcu, jak to się stało, że ten czarnomorski kraj zasłużył sobie na miano „Róży Europy”?

Bułgaria kojarzy nam się przede wszystkim z wczasami w PRL-u. Na wakacjach w Złotych Piaskach popijano pomarańczowy schweppes, a na pamiątkę każdy pakował do torby koniak Słynczew Briag. Kwitł nie tylko handel wymienny, ale także nawiązywały się wieloletnie przyjaźnie. A jaka jest współczesna Bułgaria? Autorka przedstawia nieznane oblicze jednego z najciekawszych krajów Europy. Prowadzi nas mało uczęszczanymi szlakami, mierzy się z mitami, uwodzi znajomością miejsca i kultury.


Moja opinia:
Bułgarię miałam okazję odwiedzić w 2012 roku. Szczyt sezonu urlopowego, przełom lipca i sierpnia. Wraz moim chłopakiem (obecnie mężem) spędziliśmy tam tydzień, rozkoszując się piękną pogodą. Byliśmy w Słonecznym Brzegu, która jest znaną miejscowością dla turystów tak samo jak Złote Piaski. I na tym moja znajomość tego Państwa się kończy. A bynajmniej tak było do wczoraj. 
Po lekturze książki ,,Bułgaria - Złoto i Rakija" żałuję ogromnie tego, że nie posiadałam tej wiedzy na tamtych wakacjach. Żałuje zmarnowanej okazji, spróbowania tych wszystkich lokalnych przysmaków, że bardziej przychylnym okiem nie spoglądałam na rodowitych mieszkańców. 
Jednakże, myślę, że jeśli będę miała okazję znowu pojechać do Bułgarii to wszystko nadrobię i, że będzie to naprawdę niezwykła podróż. 
Zawszę przed sięgnięciem po tego typu książek, mam obawy, że będzie nudno, a przesyt informacji sprawi, że nie zapamiętam nic. W tym przypadku na szczęście tak nie było. Autorka, która sama pochodzi z Bułgarii i zna ją od podszewki, przekazuje swoje wspomnienia oraz wiedzę w sposób przystępny dla każdego czytelnika. Dowiedziałam się wiele naprawdę ciekawych rzeczy. A po zakończonym rozdziale o lokalnych potrawach, mam ogromną ochotę na sałatkę szopską.  
Nie ma nic lepszego, jak po męczącym dniu pracy uciec na kilka godzin w niezwykłą, ciekawą oraz słoneczną podróż. To niczym jak literackie wakacje, po których ciężko wrócić do obowiązków. Jedyne na co ma się ochotę to spakować plecak, wykupić bilet na lot i uciec do Bułgarii.
Dużo ciekawostek, trochę historii, a zarazem prywatnych wspomnień autorki, sprawiają, że jest to naprawdę ciekawa książka. 
Polecam!

Moja ocena:
8/10


Informacje o książce:
Autor:
Tytuł:
Magdalena Genow
BUŁGARIA ZŁOTO I RAKIJA
Wydawnictwo: Wydawnictwo Poznańskie
Rok wydania:2019
Oprawa:twarda
Liczba stron:312

Za egzemplarz książki do recenzji dziękuję wydawnictwu:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2016 Czytam, więc jestem , Blogger