sobota, września 01, 2018

108. Z HISTORIĄ W TLE: [PRZEDPREMIEROWO] OLIVIER GUEZ - ZNIKNIĘCIE JOSEFA MENGELE

Zawsze znajdzie się człowiek, który będzie pragnął władzy. Tak było, jest i będzie. W historii mieliśmy wiele rodzai władz, od absolutnej przez autorytarną czy totalitarną. Aktualnie także bywa różnie, jednak zawsze pojawi się przywódca grupy, który będzie pragnął zmian. 
Wybuch II Wojny Światowej odmienił losy milionów ludzi. Był to czas bólu, strat materialnych, utraty bliskich i własnych ogromnych cierpień. Codzienny strach o życie... Czytałam wiele książek o tej tematyce, każda z nich rozrywała moje serce na kawałki. Te książki sprawiły, że opowiedziane w nich historie do dziś są żywym wspomnieniem w mojej głowie.
Najbliższe są mi tematy związane z obozami koncentracyjnymi w Oświęcimiu oraz Brzezince. Dlaczego?
Miałam okazję, spędzić tam dwa tygodnie. Poznać mnóstwo historii, oddać szacunek tym, którzy tam zginęli, a także poznać osobę, która przeżyła to piekło. Miało to miejsce osiem lat temu, a ja pamiętam każdy dzień i wszystkie towarzyszące mi wtedy emocje. Wróciłam do domu zmieniona, z poczuciem misji, że nie można pozwolić, aby historia tych ludzi została zapomniana.

Kiedy otrzymałam propozycję zrecenzowania książki Olviera Gueza - Zniknięcie Josefa Mengele, zgodziłam się natychmiast, wiedząc, że na nowo obudzę wszystkie uśpione we mnie emocje związane z tą tematyką.





Josef Mengele, niemiecki lekarz, SS-Hauptsturmführer, doktor medycyny i antropologii, zbrodniarz wojenny, zwany Aniołem Śmierci. W chwili objęcia funkcji lekarza w Auchwitz miał zaledwie 31 lat. Ten młody człowiek zapatrzony ślepo w filozofię swoich przywódców, nie miał skrupułów, by po dwóch dniach w nowej pracy posłać na śmierć 1042 Romów chorych na tyfus. 
Josef Mengele w obozie Auschwitz przeprowadzał liczne eksperymenty medyczne. Jego głównym celem było znalezienie sposobu na genetyczne warunkowanie cech aryjskich u dzieci i zwiększenie ilości ciąż mnogich, dlatego obiektem jego zainteresowań były bliźnięta. Przeprowadzał na nich wszelkie możliwe badania medyczne, które prawie zawsze kończyły się śmiercią. Mengele pracował także nad opracowaniem metody zmiany koloru oczu oraz interesowało go zjawisko karłowatości u ludzi.

Zapewne każdy z Was dowiedział się w szkole nieco o tym człowieku, jednak czy nie zastanawialiście się, co działo się z nim po wojnie?





Książka Oliviera Gueza, ma zaledwie 256 stron, ale co to jest za książka... Oparta na faktach opowieść o ucieczce jednego z najgorszych ludzi. 
Przerażające było dla mnie to, że ludzie pokroju Mengelego, mający na rękach krew niewinnych ludzi, żyli sobie dostatnio i mieli się bardzo dobrze, osiągając spokój w Argentynie, czy Brazylii. Momentami aż mnie gotowało od środka!
Wszystko, co dobre kiedyś się kończy – powstała grupa ludzi, która pragnęła sprawiedliwości i rozpoczęły się poszukiwania, sądy i wymierzanie kar zbrodniarzom wojennym.
Jeśli obawiacie się w tej powieści nudnych faktów historycznych, to niepotrzebnie. Książka niczym thriller trzyma w napięciu, zaskakuje, a najbardziej przeraża, bo to sama prawda.
Najbardziej poruszały mnie wstawki o tym, co wyrabiał Mengele w obozach. Z przerażeniem, przewracałam stronę za stroną. Musiałam robić przerwy w czytaniu, aby czasem otrzeć łzy.
Niesamowicie poruszająca i przerażająca historia o człowieku, który odebrał życie wielu osobom, a dożył starości, ciągle wymykając się sprawiedliwości. 
Autor przeplata wspomnienia obozowe Mengelego z jego tułaczką po Ameryce Południowej. Szczerze, ani chwilę nie było mi go szkoda. Dostał to na co zasłużył. Nie usprawiedliwia go fakt, że był zapatrzony w ideologię Hitlera. On bawił się w Boga, decydując kto ma żyć, a kto idzie na pewną śmierć.
Koniecznie musicie zapoznać się z tą książką – obudzi w Was wachlarz emocji, poruszy serce i sprawi, że ta historia na długo zostanie w waszej głowie. Zaczniecie zastanawiać się nad sensem istnienia i docenicie ile macie szczęścia, że nie musieliście żyć w tamtych czasach.
Polecam!



PREMIERA JUŻ 19 WRZEŚNIA 2018!

Moja ocena: 10/10

Informacje o książce:

Autor: 

Olivier Guez

Data ukazania: 2018.09.19
Wydawnictwo: Sonia Draga
Rok wydania:2018
Oprawa:miękka
Liczba stron:256

Za możliwość przeczytania książki przed premierą, dziękuję wydawnictwu:


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2016 Czytam, więc jestem , Blogger